Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 15 juni 2014

Lönnsirapsmarinerad skinka och Bärpaj

Till söndagsmiddag hade jag tänkt göra lönnsirapsmarinerad skinka. Eftersom det är svårt att få tag i det vi kallar julskinka i Sverige i juni så fick jag använda skinkstek istället. Marinaden görs av senap, lönnsirap, mald kryddpeppar och stjärnanis. Man tillagar skinkan först och griljerar sedan skinkan efter man har penslat den med marinaden.

Till Skinksteken serverade jag potatismos, stekta champinjoner och en grönsallad. Dessutom gjorde jag en lönnsirapssås på buljong, lönnsirap, vinäger, salt, peppar och potatismjöl.

Vi var sex personer till middagen idag och tre personer gav maträtten 4 poäng (av 5) och tre personer gav den 3 poäng. Ganska hygglig maträtt alltså. Det var gott med lite söt sås till skinksteken och potatismos är ju aldrig fel.


Till efterrätt hade jag tänkt göra en saskatoonpaj. Saskatoon är bär som växer i Kanada och som smakar som en blandning mellan blåbär och äpple. De bären fick jag självklart inte tag i men jag hittade ett recept på en Kanadensisk bärpaj där man blandar blåbär, hallon, hjortron och körsbär och lägger i en förgräddad pajbotten. Sedan lägger man på ett lock och låter grädda ytterligare 25 minuter. Till pajen serverade jag vaniljglass.

Pajen fick högsta poäng av alla. De olika bären var perfekta tillsammans. Kanske blev den lite såsig men det var inget som påverkade smaken.

Nu tar jag paus över sommaren och är tillbaka i slutet av augusti med ett nytt land att laga mat ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar