Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 13 augusti 2013

Mat i England

Vi har under semestern bilat runt i nästan hela England. Vi började och slutade i London. Åkte först österut, sedan norrut, vände i Newcastle och åkte över till Carlisle och sedan ner igen på den västra sidan. Vi passade på att äta sådant som inte finns i Sverige.

De flesta hotellen vi bodde på hade frukost och då denna stadiga variant med ägg, bacon, korv, bönor stekta tomater och ibland även champinjoner. Det serverades även alltid rostat bröd till. 

Till lunch var det populärt att äta trekantsmackor. Trekantsmackor är jättestort i England, 
det går att hitta hur många varianter som helst. 
Greggs är nog den största smörgåsaffären i England. Till skillnad från subway så har de inte bara baguetter utan även andra brödsorter. Vissa affärer säljer bara färdiga mackor, andra gör dem på order.
Jag valde denna smörgås med kyckling och söt/sur sås. Jättegod.
Man kan även köpa toast till lunch, eller "tostie" som britterna kallar det.
Precis som i USA serverar de chips till.

Kentucky fried chicken finns i England, det passade vi på att äta.
Maken passade även på att äta fish&chips. Vilket jag avstod från pga min fiskallergi.

Det finns ett stort utbud av drickchoklad i England. Jag testade ett par stycken som alla var jättegoda. Den godaste har jag inte på foto, den hette "Belgisk choklad" och såldes på Marks & Spencers.

Är man i England måste man passa på att äta indisk mat. Det finns många indiska restauranger att välja på, allt är mycket godare än det jag ätit i Sverige. Det här åt vi på Cinnamon i Hull. 
Det finns gott om kinesiska restauranger och de flesta stora städer i England har egna "chinatown". 
Englands största chinatown ligger i Manchester. 
Vi åt kinesisk buffé i Newcastle och i Cheltenham.
Frankie and Benny's är en italiensk-amerikansk restaurang där vi åt en kväll. 
Ganska dyrt mot vad vi åt andra kvällar.
Min favoritrestaurang i England - Nandos
De serverar kyckling i olika former och man får själv välja vilka såser som man vill ha till och vilka tillbehör.
Det här är de absolut godaste jag vet. Wild Herb är min favoritsås.
Billigt är det också. En hel kyckling, två tillbehör och dryck för 2 personer kostade bara 20 pund. 

Äta på pub är inte så dåligt som man kan tro. De har oftast väldigt god inhemsk mat.
Eagle and child ligger i Oxford och är berömd eftersom C S Lewis satt där och skrev sina böcker.
Tyvärr var det inte öppet den dagen vi var där. 
På Sams i Manchester drack vi appletiser. En kolsyrad dryck med äppelsmak. 
På söndagar serverar många pubar "sunday roast" eller "carvery" som det också kallas.
Det här åt vi på "Swinging bridge" vid Trafford center i Manchester.

En hel del munkar åt vi också under semestern.
De på undre bilden kommer från den amerikanska kedjan "Krispy Kreme".
De var gudomligt goda.

Och nu efter att vi ätit ute i två veckor så blir det dags att dra åt svångremmen lite.
Plånboken är tom och byxorna spänner konstigt runt magen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar