Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 19 juli 2013

Österrikisk gulasch

Gulasch med spätzle

Jag kan ju bara inte låta bli att laga lite utländsk mat. Idag kokade jag gulasch mitt i sommarvärmen.

Ingredienser:
1 kg högrev
1 kg gul lök
3 stora vitlöksklyftor
1½ msk paprikapulver
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
3 msk tomatpuré
5 dl vatten
2 gulaschbuljongtärningar
  • Hacka gul lök och vitlök. Stek löken tills den får lite färg.
  • Lägg i högreven skurna i stora bitar. Låt steka med tills även de får färg. 
  • Krydda med paprika, salt, peppar och tomatpuré. Rör om.
  • Tillsätt buljongtärningarna och vattnet. Låt koka upp.
  • Låt puttra i 3-4 timmar på spisen. Löken ska vara helt sönderkokt.
Till skillnad från förra gången då jag gjorde österrikisk gulasch så provade jag att ha i två buljongtärningar speciella för gulasch som jag köpte i våras när jag var i Österrike. Jag vet inte om de går att få tag i här i Sverige. 

 Till gulaschen serverade jag spätzle. Det är en slags äggnudlar. Spätzle går att göra själv men då behöver man ha ett nudeljärn. Men en sådan har jag inte. Än. Med den så drar man spätzledegen över järnet rakt ner i kokande vatten.
Jag testade idag istället köpt spätzle. Även det köpte jag i Österrike i våras.



Den här gulaschen var godare än den jag gjorde förra gången. Smaken från buljongtärningarna gjorde att det smakade precis som på restaurang i Österrike.


1 kommentar: