Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 2 juli 2013

Macaroni and cheese och Jello

Idag lagade jag macaroni and cheese.
En typisk maträtt som de äter i USA. Tillsammans med andra maträtter eller som den är.

Recept:
2 msk smör
1 hackad gul lök
2 msk mjöl
5 dl mjölk
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ tsk senapspulver
300-400 g idealmakaroner
5 dl riven ost, jag använde cheddar och herrgårdsost
Jag tog även lite gurkmeja för att få lite roligare färg på maträtten.
  • Stek den hackade löken i smöret.
  • Tillsätt kryddorna och späd med mjölken.
  • Koka idealmakaroner tills de är nästan färdigkokta.
  • Riv osten och blanda med löksåsen.
  • Blanda makaroner och lök/ostsås och lägg i en ugnsfast form.
  • Grädda 30 minuter i 175 graders ugnsvärme.
Till maten serverade jag även jello.
Amerikaner äter jello till maten inte som efterrätt.
I botten på formen lägger man skivad frukt, jag tog banan och jordgubbar.
Man gör jellon enligt anvisningarna på paketen och häller över frukten.
Låt stå i kylskåp ett par timmar tills det stelnat.
Servera med grädde. 

Man kan även göra jigglers av jellomixen.
Man tar 1/4 av vattenmängden så blir de fastare och man kan göra roliga figurer av dem, 
eller bara skära dem i kuber. 
Formerna jag använde var inte idealiska för jigglers, de var svåra att få ur.
Det kan bero på att det var dålig släppvinkel på de flesta av formerna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar