Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 5 juli 2013

Hamburgare och pommes

Idag grillade vi hamburgare.

Jag kryddade köttfärsen med salt och svartpeppar samt tillsatte lite vatten.
Sedan arbetade jag ihop degen så att den blev lite trådig.
Varje hamburgare vägde cirka 100 g och jag gjorde dem ganska tjocka.
Men jag grillade dem well done, jag gillar inte rosa köttfärs på hamburgare.
Jag gillar klassiska hamburgare så jag hade dressing, sallad, lök, ost, senap och ketchup på.
Till hamburgarna friterade jag pommes.

Vi drack även Root Beer.
Root Beer går att köpa i Sverige i välsorterade affärer.
Vi köper vår Root Beer på City Gross i Kungens Kurva. 
Root Beer är läsk och inte öl som man kan tro av namnet. 
Det innehåller ingen alkohol och heller ingen koffein.
Det smakar ungefär som Jenka-tuggummi.
Smaken kommer från roten på växten sassafras som man tillverkade läsken på i början. 
Nu för tiden använder man oftast artificiell smak.
När vi var i USA senast smakade jag Root Beer gjorde på sassafras, den var mycket starkare i smaken.

Till fredagsmys gjorde jag kolapopcorn.
Receptet har jag fått av en amerikansk väninna.
2 dl sirap, 2 dl socker, 2 msk smör (jag använde mjölkfritt smör, det gick jättebra).
Koka alla ingredienser i cirka 5 minuter. Poppa en påse micropopcorn (eller motsvarande mängd i kastrull).
Blanda ner popcornen med kolasmeten och rör om väl med en slev.
Lägg upp popcornen på en bakplåtsklädd plåt. Låt svalna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar