Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 17 juli 2013

Spottsoppa

För några dagar sedan, när jag plockade körsbär, kom jag på att min farmor brukade koka soppa på körsbären. Hon kallade det "spottsoppa" eftersom kärnorna var kvar i bären och man var tvungen att spotta ut dem medan man åt. Jag blev så nostalgisk att jag var tvungen att göra egen spottsoppa.

Spottsoppa

Jag tog 1 liter körsbär, 7 dl vatten, 1 dl socker och 1½ msk potatismjöl.
Jag kokade upp vatten, socker och bär och lät det koka i fem minuter. 
Därefter redde jag av soppan med potatismjölet och lät det koka upp igen. 
Det smakade sommar. 

När jag ändå var igång med att vara nostalgisk så kom jag på att jag för någon vecka sedan hade köpt sagogryn när jag var på City Gross. Det hade jag inte sett på flera år. Det brukade min mamma laga när jag var barn.

Sagogrynssoppa

Jag tog 7,5 dl vatten och 2,5 dl svartvinbärssaft (egen tillagad).
Jag kokade upp saften och tillsatte 50 g sagogryn samt en kanelstång.
Det hela fick koka i knappa tio minuter. Sedan var det klart. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar