Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 7 juli 2013

Revbensspjäll på amerikanskt vis

Innan jag går in på revbensspjällen så visar jag en bild på lunchen - club sandwich.
En populär lunchsmörgås i USA med tre brödskivor.
Lager 1: Majonnäs, rökt kalkon och sallad.
Lager 2: Majonnäs, stekt bacon och skivad avocado.
En liten tomat på toppen och tillhörande chips är vanligt i USA.

På kvällen grillade vi revbensspjäll på amerikanskt vis.
Koka revbensspjällen kvällen innan i vatten kryddat med salt och svartpepparkorn i 1½ timme.
Gör en BBQ-sås, exempelvis det här receptet:
1 tub tomatpuré, 2 vitlöksklyftor 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 1 tsk chilipulver, ½ dl rapsolja, ½ dl soja.
Marinera de avsvalnade revbensspjällen på båda sidorna med BBQ-såsen.
Låt stå i kylen över natten.
Grilla revbensspjällen ett par minuter på varje sidan tills de får fin grillyta.

Till revbensspjällen gjorde jag en amerikansk potatissallad.
Färskpotatis, röd paprika, 20 cm gurka, ½ gul lök, 1 selleristjälk och 2 kokta ägg.
Gör en dressing på 4 msk oatly i mat (eller grädde), 1 msk vinäger, 2 tsk senap (French's), salt, peppar samt 1 dl majonnäs.
Blanda väl och låt stå svalt ett par timmar innan servering.

Revbensspjäll med potatissallad och grillade majskolvar.

Till efterrätt gjorde jag Mud cake.
Det finns en massa olika recept på internet, jag hittade denna lyxiga variant.
Kladdkakebotten, fudgetopping och garnering med mini-oreos, mini maschmallows och kolasås.
Jag trodde först att den skulle vara för sliskig och för söt, den var visserligen mäktig men gudomligt god. 
Den här kommer jag att drömma om på nätterna. Länge.

Färdig att servera! 
Älskar ni choklad så måste ni prova detta recept:

Nu är USA-veckan slut. Revbensspjällen och mud cake:en blev en perfekt avslutning. 
Det har varit roligt att laga maten eftersom jag varit i USA flera gånger och känner till maträtterna.
Men det har varit för mycket mat, och för fet, och för söt. 
Så på sätt och vis är det skönt att den är över. Det blir lite smalare mat veckan som kommer. 

Jag är tillbaka efter semestern med nya utmaningar och ett nytt land. 
Ha en trevlig sommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar