Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 4 juli 2013

Panpizza och efterrättspizza

Idag är det 4 juli - nationaldag i USA. Det firade vi med pizza.

Jag lagade pizza med tjock botten. Det är vanligare med tjock pizza istället för tunn pizza i USA.
Jag hade inga speciella pizzaformar så jag använde två springformar istället. 
Ingredienser:
½ paket torrjäst
2½ dl ljummet vatten
2 msk olja
½ tsk salt
½ tsk socker
6 dl vetemjöl
Jag hade egentligen tänkt göra en kalljäst deg men jag visste inte om det gick med torrjäst så jag gjorde degen med ljummet vatten och sedan lät jag degen stå och jäsa på bänken hela dagen då jag var på jobbet. Det fungerade jättebra. 
Degen skulle säkert ha räckt till tre pizzor för de blev väldigt tjocka.
Som topping hade jag pepperonikorv, färska champinjoner, röd paprika och mozarellaost.

Den kanske inte ser så god ut, pizzan men den var otroligt god. Rekommenderas.
Till pizzan gjorde jag en enkel cole slaw.
Jag rev en stor morot och 1/4 vitkålshuvud. Kryddade med salt, peppar och några matskedar majonnäs.

Jag har även bakat efterrättspizzor. Det är väldigt populärt i USA.
På den första hade jag krossade oreokakor.
Smöra pizzadegen först och strö sedan över oreosmulorna.
Grädda 15 min i 200 graders ugnsvärme.
Gör en glasyr på philadelphiaost och florsocker. Spritsa över den färdiga, något avsvalnade pizzan.
Tyvärr blev min glasyr lite för tjock.
Den blev inte lika god som de oreopizzor jag ätit i USA men den var nästan lika god. Godkänd.

Jag gjorde även en äppelpizza.
Smöra pizzadegen.
Lägg på skalade och skivade äpplen.
Gör en blandning av havregryn, socker, lite mjöl, kanel och smör. Ungefär som en smulpaj.
Strö över havresmulet och grädda cirka 15 min i 200 graders ugnsvärme.
Gör en glasyr på florsocker och lite vatten.
Spritsa på glasyren när pizzan svalnat något.
Tyvärr blev den här glasyren lite för lös, den smälte lite av den ljumma pizzan. 
Den var mycket god dock, som en variant på äppelpaj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar