Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 3 juli 2013

Sloppy Joe och pumpapaj

Idag lagade jag Sloppy Joe.

Sloppy Joe är en populär maträtt i USA som man oftast lagar hemma. Det är ungefär som en kryddad köttfärssås som man äter i hamburgerbröd. Det blir väldigt kladdigt, därav namnet "sloppy". 
Min man tycker mycket om Sloppy Joes. Han åt det mycket när han bodde i USA.
Jag antar att det är bra som ungkarlsmat.

I USA kan man köpa kryddmix på påse. Då behöver man endast tillsätta köttfärs, tomatpuré och vatten.
De här köpte min man när vi var i USA i höstas.
Om man vill laga det själv så finns en uppsjö av recept på internet.
På den här hemsidan hittade jag ett mycket bra recept: foodelicious 

Till maten drack vi Kool-Aid. 
Det är vad amerikaner dricker istället för saft.

Man köper Kool-Aid på påse och tillsätter socker och vatten.
En sådan här påse blir till 2 liter Kool-Aid.
Tropical Punch är våra barns favorit. Jag föredrar Pink Lemonad.

Till efterrätt gjorde jag pumpapaj.
Första gången jag åt pumpapaj trodde jag det skulle vara som äppelpaj, att man hade bitar av pumpa i pajen och ett pajskal över. Men det är mer som en äggstanning blandad med konserverad pumpa och kondenserad mjölk. Ganska gott faktiskt. 

Jag hittade ett recept på internet som liknar väldigt mycket det recpetet som en väninna till mig lagar pumpapaj på den här hemsidan: allrecipes.com 
Men jag fuskade idag och testade en variant på påse som man inte behöver baka i ugnen.
Den har jag fått från en vän som bor i Kalifornien.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar