Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 6 juli 2013

Friterad kyckling på KFC-vis

Vi började dagen med amerikanska blåbärspannkakor med frukt och lönnsirap.

Recept:
1 1/4 kopp mjöl
3 msk bakpulver
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 msk socker
1 kopp mjölk
1 ägg
2 msk rapsolja
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt mjölk och rör till en fin smet. Tillsätt ägg och rapsolja.
Stek pannkakorna tills de är genomstekta och fått fin färg. 
Servera med frukt och lönnsirap.

Till middagen gjorde jag friterad kyckling med potatismos och majskolvar.
Receptet har jag hittat tidigare på internet men jag kommer inte ihåg var.
Hemligheten med de krispiga kycklingen på KFC är att man panerar dem två gånger innan man friterar.
Så här gjorde jag:
1 paket kycklingben, tinade
2  dl oatly i mat (eller vispgrädde)
1 dl vatten (eller mjölk)
2 pressade vitlöksklyftor
1 citron, saften
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Gör marinaden och häll över kycklingbenen. Låt dra hela dagen i kylskåpet.
Hetta upp 2 liter rapsolja i en kastrull eller använd fritös.
Ta upp kycklingen ur marinaden och lägg på ett fat. Spara marinaden.
Vänd kycklingen i mjöl kryddat med salt och peppar. Låt vila ett par minuter.
Vänd kycklingen återigen i marinaden och därefter i mjölblandningen igen.
Lägg i den heta olja och fritera i cirka 15 min. 
De ska bli gyllenbruna och det ska komma ljus saft när man sticker hål i köttet.
Servera med potatismos och majskolvar.

För att det ska bli riktig KFC-känsla bakar man speciella bröd till och serverar med smör och honung.
Recept:
1 paket jäst
5 dl ljummet vatten
½ dl socker
75 g smör
2 tsk salt
1 ägg
1 liter vetemjöl (eller byt ut en 2 dl till grahamsmjöl)
Blanda ihop degen på vanligt sätt och låt jäsa i 40 minuter.
Rulla till 12 bullar och låt jäsa igen på bakplåt i cirka 30 minuter.
Grädda 225 graders värme i 15 minuter.

Det är synd att säga att Kycklingen smakade precis som på KFC (Kentucky Fried Chicken) men det var så nära att det var hårfint. Maken var överlycklig så det här får jag gärna laga igen.
Bröden jag bakade var också väldigt lika som de på KFC.
En lyckad middag med andra ord. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar