Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 22 augusti 2013

Toscansk bön- och grönsakssoppa + plättar

Idag åt vi soppa och pannkaka torsdagen till ära.

Toscansk bön- och grönsakssoppa

Ingredienser:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
1 bit selleri
½ zuccini
½ liter grönsaksbuljong
1 burk krossade tomater
1 burk stora vita bönor
salt, peppar och basilika

  • Hacka lök och vitlök. Fräs i en kastrull tillsammans med olivolja.
  • Tillsätt tärnad morot, selleri och zucchini. Krydda.
  • Häll i buljongen och de krossade tomaterna. Koka upp och låt puttra i 20 minuter.
  • Tillsätt bönorna och låt det koka ytterligare 5 minuter. 


Amerikainspirerade plättar med mosade bär

Ingredienser:
½ liter vetemjöl
2 msk socker
2 msk bakpulver
½ tsk salt
5 dl kokosmjölk och vatten
3 msk rapsolja

  • Blanda ihop smeten.
  • Stek plättarna i plättlagg med lite mjölkfritt margarin.
  • Servera med mosade bär och lönnsirap.


Soppan hade mycket smaker och var fantastiskt god. Den rekommenderar jag.
Plättarna var lite svåra att få färg på och de var lite degiga men helt okej i smaken.

Nu känner våra grönsaksovana magar av all vegansk mat men det är inte lika illa som jag befarade innan vi började denna veganvecka.
Jag har noterat att jag inte är så hungrig när jag vaknar på morgonen den här veckan, vilket är ovanligt för mig. Jag har också noterat att jag fryser väldigt lätt på eftermiddagen/kvällen. Fast det kan ju i och för sig bero på att det börjar bli höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar