Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 24 augusti 2013

Marockansk grönsaksgryta med cous cous

Idag gjorde jag en grönsaksgryta som jag serverade till cous cous. Receptet har jag fått från en väninna som bor i USA.

Ingredienser:
2 msk olivolja
1 gul lök
½ liter grönsaksbuljong
1 morot
1 bit sötpotatis
1 vit zucchini
1 röd paprika
2 tomater
½ tsk gurkmeja
1 ½ msk garam masala

Fräs hackad gul lök i matoljan.
Strimla grönsakerna. Hacka tomaterna.

Tillsätt moroten och sötpotatisen samt grönsaksbuljongen. Låt puttra i 15 minuter.

Tillsätt därefter zucchinin och paprikan. Låt puttra i 20 minuter.

Därefter tillsätter man de hackade tomaterna samt kryddorna. Låt koka upp. Rör om.

Laga cous cous enligt paketet. Servera med grönsaksgrytan och en skiva bröd.

Det var jättegod smak på den här maten. Alla tre tyckte mycket om det.

Idag har jag lärt mig att man kan vara vegan av olika anledningar.
Några är veganer eftersom de har en övertygelse om att man inte ska äta djur eller något som kommer från djur.
Några är veganer av miljöskäl eftersom djurhållning kräver mycket av jordens resurser.
Några är veganer av hälsoskäl. De har märkt att de mår bättre av att äta vegansk kost.
Det finns säkert fler anledningar, eller en mix utav dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar