Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 24 augusti 2013

Veganska piroger

Idag har vi varit på utflykt till Rindö med min mamma och min moster. Rindö ligger utanför Vaxholm och var tidigare en militärbas där min morfar var yrkesmilitär. Min mamma och hennes syskon växte upp där på ön. Idag gjorde vi en nostalgitripp dit.

Fotot är på Oscar Fredriksborg som ligger på Rindö vid Oxdjupet. Alla stora Finlandsfärjor går igenom Oxdjupet, kanske har ni sett borgen då ni passerat. Den har fått sitt namn av Oscar II.

Min mamma och hennes syster berättade att de brukade leka utanför och i borgen då de var små. De brukade klättra in i något fönster som var öppet/trasigt. Jag antar att de inte fick leka där men borgen har inte varit i bruk sedan slutet av 30-talet så det var tomt redan när de var små.

Idag tyckte jag att det passade bra med lite utflyktsmat så jag bakade piroger.

Deg:
50 g jäst
1 tsk salt
100 g mjölkfritt margarin
5 dl vatten
2 dl grahamsmjöl
cirka 1 liter vetemjöl

Fyllning:
Kokt ris
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 morötter
2 dl riven vitkål
2 msk tomatpuré
Salt och peppar
2 msk hackad jalapeno

Gör så här:
Smula jästen och strö över saltet, låt jästen smälta.
Smält margarinet och häll i vattnet. Värm till 37°. Slå över den smälta jästen.
Tillsätt grahamsmjölet och vetemjölet efter hand. Degen ska vara ganska klibbig men formbar.
Låt jäsa 40 minuter. Gör under tiden fyllningen*.
Kavla ut degen och gör rundlar.
Fyll rundlarna med 1 msk fyllning.
Vik över kanten så att de bildar halvmånar och nyp ihop degen.
Grädda i 225° värme i 10-12 minuter.

* Koka 1 dl ris i 2,5 dl vatten och ½ tsk salt.
Hacka löken och riv morot och vitkål. Stek i olivolja.
Krydda med salt, peppar, pressad vitlök och tomatpuré. Låt koka ihop.
Blanda i det koka riset och den hackade jalapenon. Låt svalna.

Veganska piroger

Något sött ville vi också ha på vår utflykt så jag bakade även en banankaka.

Ingredienser:
5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl hasselnötter
2 mogna bananer
1 dl rapsolja
2½ dl mandelmjölk

Gör så här:
Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke.
Mosa bananerna och häll ner i mjölblandningen.
Tillsätt oljan och mandelmjölken och blanda väl.
Grädda i 175° värme i cirka 40 minuter.

Vegansk banankaka

Pirogerna var jättegoda. Jag gillar lite styrka i maten jag äter men om man inte tycker om det kan man utesluta jalapeno. Banankakan blev också jättegod, nötterna i kakan var en bra kombination till bananen. Det var perfekt utflyktsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar