Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 19 augusti 2013

Hirsbiffar och grönsaksbulgur

Den här veckan tänkte jag utmana mig själv lite och laga veganmat. Jag har vänner som är veganer och jag är väl lite nyfiken på om det går att äta och om man blir mätt på den maten.

Ikväll lagade jag hirsbiffar, bulgur med grönsaker och majsbröd.

Bulgur var lätt att tillaga. Jag kokade bulgur enligt förpackningen. Värmde på frysta grönsaker och blandade ihop det. Det blev väldigt gott.
Receptet på hirsbiffarna hittade jag på veganrecept.se 
De var mycket godare än jag hade förväntat mig, vitlöken gav en väldigt god smak.
Jag hade även mosad kokt potatis i mina biffar. 
Kanske blev maten lite torr. En sås till hade varit mycket bättre. 
Men jag blev väldigt mätt och det höll sig hela kvällen.

Jag bakade även majsbröd till maten.

Recept:
5 dl majsmjöl
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
5 dl mandelmjölk
1 dl rapsolja
2 msk sirap

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt mandelmjölk, rapsolja och sirap. Blanda.
Smörj en form med rapsolja och bröa med polentagryn.
Grädda 30 minuter i 200 graders värme.

Maken tyckte så mycket om hirsbiffarna att han önskar att jag lagar dem igen någon gång. 
Barnen hade önskat att slippa denna temavecka så jag lagade annan mat till dem men dottern kunde inte låta bli att smaka och tyckte hirsbiffarna var godare. 
Det var ett mycket bra betyg tycker jag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar