Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 17 februari 2013

English Breakfast & Sunday Roast & Apple Pie


Vi började dagen med en riktig engelsk frukost. Det är ägg, bacon, vita bönor, champinjoner, tomat, korv och rostat bröd. Korven är en brittisk korv som jag köpte hos Taylor's and Jones på Kungsholmen i Stockholm.

Det var väldigt mättande och man stod sig länge efter den här frukosten. Fotot är på makens tallrik, jag orkade knappt äta hälften av den här frukosten och var ändå proppmätt.


Till middag åt vi "Sunday roast". Jag tillagade rostbiff på vanligt sätt och gjorde sås på skyn från köttet.

Potatisen har vi fått lära oss av en engelsman att tillaga. Man skalar potatisen och skär dem i halvor. Potatisen kokas sedan i saltat vatten i 7 minuter. Därefter häller man av vattnet och skakar potatisen lätt i kastrullen så att den ser lite mosig ut på ytan. Lägg potatisen i en långpanna. Ringa matfett över och strö lite mjöl över dem. Låt stå i 225 grader i cirka 25 minuter. De ska ha fin färg och vara mjuka rakt igenom.

Yorkshirepuddingen använde jag ett recept från Jamie Oliver. Det var ganska enkelt att göra men de blev inte så fina som jag hade hoppats. Dock blev det ett hål i dem i mitten som det ska. I hålet häller man såsen (se bilden).


Till maten drack vi Shloer. Det finns att köpa på "The English shop" i Söderhallarna i Stockholm. Det smakar som någonting mitt emellan läsk och vin. Det är kolsyrat och inte så sött.


Till efterrätt lagade jag äppelpaj med Custard. Custard är ganska likt vaniljsås men det är ingen vanilj i, basen är majsmjöl som blandas och kokas med mjölk. Det finns också att köpa på "The English shop".

Receptet på pajen har jag fått från en kvinna som bor i Södra Wales.

Pajdej:
150 g margarin
4 dl mjöl (helst ska det vara selfrasing flour)
½ dl socker
1 krm salt
1 ägg + 1 ägg till pensling

Fyllning:
5 stora äpplen
1 dl socker
1 msk citronsaft
1 tsk kanel
1 dl vatten.

Gör så här:

  • Gör pajdegen och låt stå och vila 30-60 minuter.
  • Skala och kärna ur äpplena. Skiva dem och lägg i en kastrull.
  • Häll över citronsaft, socker, kanel och vatten.
  • Låt puttra några minuter tills det blir mjukt. Låt svalna.
  • Kavla ut 2/3 av degen och lägg som botten i en pajform.
  • Lägg i de äpplena, men ta inte med överflödigt vatten.
  • Kavla ut resten av degen och gör ett lock. 
  • Pensla med uppvispat ägg.
  • Grädda i 175 grader i cirka 30 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar