Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 22 februari 2013

Chicken & mushroom puff pie


Idag provade jag en annan slags paj, med smördegsplattor som lock.

Fyllningen består av kyckling, bacon, lök och champinjoner.
Först skär man kycklingen i bitar och steker den. Lägg den stekta kycklingen åt sidan och stek bacon. När bacon är stekt så lägger man i lök och champinjoner och låter få fin färg. Strö över lite idealmjöl och tillsätt några deciliter buljong och lite mjölk. Häll tillbaka kycklingen i pannan och låt puttra 15-20 minuter. Häll över fyllningen i en ugnsfast form. Kavla ut smördeg. Lägg som ett lock över fyllningen, pensla med uppvispat ägg.

Jag missade en viktig sak i receptet för smördegen skulle tryckas fast mot kanten på formen. Nu när jag lade den direkt på fyllningen så orkade den inte resa sig så fint.

Gott var det i alla fall och det kände ganska vällagat. Bacon höjer smaken väldigt bra på maträtten.

I morgon återkommer jag med sista dagen på den brittiska veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar