Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 19 februari 2013

Fish and Chips


Fish and chips sägs ju vara Storbritanniens nationalrätt. Det är ju bara ett måste att laga denna vecka.

Det är lite pyssligt att fritera tycker jag och det är inte alltid det blir så fint eftersom smeten lossnar osv. Men det gick rätt så bra (efter jag skrikigt och gapat lite åt fritösen). Fisken stekte jag 6 minuter och då var de helt klara rakt igenom och hade fin färg.

Potatisen friterade jag i 3 minuter. De kunde nog varit i en liten stund till för de var inte så knapriga. För att få potatisstavar använde jag en liten pomfrittgörare som finns i de flesta hem i Storbritannien. Man lägger potatisen i den och böjer ner en hävarm så att potatisen åker igenom små fyrkantiga hål. Om ni förstår vad jag menar. Perfekt blir det i alla fall.

Som tillbehör serverade vi kokta ärtor och remouladsås.

Vad fisken smakade vet jag inte eftersom jag är fiskallergiker (jag fick friterad kyckling istället) men make och dotter sa att det var gott. Sonen matvägrade. Dock var det nog lite flottigt i mitt tycke. Men ibland kan man ju unna sig sådan här mat.

I Storbritannien kallar de ju pomfritt för "chips". Det som vi kallar chips kallar de "crisps". Lite förvirrande för oss men det är tydligen lätt att vänja sig vid. När min son bodde i England så mejlade jag honom vid ett tillfälle och berättade att jag skickat en kartong med chips till honom (han gillade inte de engelska chipsen). Då såg han framför sig kalla, torra och sega pomfritt och förstod inte för sitt liv varför jag skulle skicka "chips" till honom. Men så kom han ju på vad jag menade och blev glad istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar