Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 21 februari 2013

Cottage pie


Britter älskar paj. Det här är en variant med potatismos på toppen istället för pajdeg. Om man har nötfärs i så heter det cottage pie, om man har lammfärs i så heter det shepard's pie och om man har fisk i så heter det fisherman's pie.

Receptet hittade jag på hemsidan BBC good food.

Koka först potatis till potatismoset. Sedan steker man köttfärs och lök och därefter blandar man i grönsaker. Jag valde morötter och champinjoner. Krydda med peppar och tomatpuré. Tillsätt lite buljong och låt koka tills det blir simmigt. Smaka av med salt. När allt är färdigstekt så lägger man det i en ugnsfast form. Man gör potatismos på vanligt sätt och tillsätter två äggulor. Potatismoset bredes sedan över köttrfärsröran och ställs in i ugnen i 200 grader tills den får fin färg, cirka 25 minuter. En del brukar toppa det hela med riven ost, jag valde att inte göra det. Servera med en god sallad.

Äntligen en maträtt som föll hela familjen i smaken. Dottern till och med krävde att jag lagar den igen någon gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar