Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 18 februari 2013

Bangers and Mash & Bubble and Squeak


Idag åt vi Bangers and mash. Det är korv och potatismos. Namnet kommer från ljudet när korven spricker vid tillagning.

Korven hade jag köpt på Taylor's and Jones på Kungsholmen i Stockholm. De kan även köpas i flera affärer runt om i Stockholm som är återförsäljare till deras korvar.

Potatismoset lagade jag som vanligt. Jag gjorde även en skysås på lök, buljong och vatten som jag redde av med lite mjöl. Jag provade två olika korvar, den undre är Cumberland och den övre Linconshire. Korven är rå när man köper den. Den tillagas i 200 graders ugnsvärme i cirka 20 minuter, tills den får fin färg. Man vänder på dem efter halva tiden.

Jag och maken tyckte att korvarna var jättegoda. Barnen tyckte att de var jätteäckliga. Det är en speciell smak på dem och det är mycket kött i dem. Lincolnshire har fler örter i än Cumberland.


Sedan lagade jag Bubble and squeak på resterna från gårdagens sunday roast. Även det här namnet kommer från ljudet när man tillagar maträtten.

Man hackar lök och steker i matfett. Sedan tillsätter man riven vitkål. Därefter grönsaker och potatis och tärnade köttbitar från söndagsmiddagen. Allt mosas ihop och bres ut i stekpannan. Det hela får steka på låg värme tills det är gyllenbrunt. Vänd på "kakan" med hjälp av en tallrik.

Eftersom vi var mätta redan så fick sonen den här maträtten i matlåda. Han tyckte att det var helt okej. Jag smakade också lite och tyckte att det var gott, mycket pga vitkålen. Ett smart sätt att göra något nytt på matrester tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar