Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 23 februari 2013

Nandoskyckling och trifle


Egentligen hade jag tänkt göra en god brittisk "stew" till middag idag men eftersom jag redan frestat på familjens tålamod rejält den här veckan tänkte jag vara snäll och göra något som vi alla älskar.

Vår favoritrestaurang i Storbritannien heter "Nandos". Där serverar de kyckling med jättegoda såser. De såserna hittade jag på "The English shop" och köpte dem så klart. Tyvärr hade de inte marinaderna till försäljning så jag gjorde en egen marinad med matolja, vitlök, salt, örtkryddor och lite av Nandos garlic peri-peri-sås. Det blev jättegott. Till kycklingen gjorde jag klyftpotatis.


Så här ser såserna ut. Jag håller mig till mediumstyrka för det här företaget skojar inte, säger de extra hot så är det extra hot.


Till efterrätt lagade jag "trifle". Trifle finns i flera hundra olika versioner men i alla recept går det ut på att varva kaka, frukt och custard. Kakan ska vara "madeira cake" som är som vår svenska citronsockerkaka.

Jag tärnade en del av sockerkakan och lade i botten. Därefter lade jag på hallon och skivade konserverade persikor. Nästa lager var custard (typ vaniljsås). Därefter ställde jag in skålen i kylen ett tag så att custard-såsen skulle stelna lite på toppen. Under tiden gjorde jag jelly, jordgubbsgelé typ. När den svalnat hällde jag den överst och ställde åter in skålen i kylen så att jellyn fick stelna. När den var stel så spritsade jag grädde på toppen och garnerade med jordgubbar. Alla tyckte det var jättegott.

Nu är jag klar med min brittiska vecka. Jag har nog aldrig varit så taggad och förväntansfull inför någon av mina temaveckor som jag varit inför den här brittiska veckan. Synd bara att inte familjen gillade all mat. Jag är jättenöjd med den här veckan, dock glad att jag inte äter sådan här mat för jämnan, det känns inte direkt som smalmat. Men det har varit gott och spännande att få laga och så har jag inte behövt sakna England så mycket. Nu ska jag nog klara mig tills vi åker dit i juli.

Nu tar jag en paus på en vecka, sedan återkommer jag med rapport från när jag var på matlagningskurs hos min kollega som är kurd från Irak. Jag kommer dessutom prova på några andra kurdiska recept. Följ mig då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar