Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 1 oktober 2013

Tikka Masala


Chicken tikka masala kommer egentligen inte från Indien från början utan uppfanns i England. Men maträtten är indieninspirerad och en mycket populär rätt både i England och i Sverige. Jag tycker den kvalar in under "indisk mat".

Enligt kokboken (samma som igår) gör man tikka masala på rester av tandoorikyckling så det passade bra för mig att göra eftersom jag fick mycket kyckling över från dagen innan. En tikka masala finns i många olika recept, enligt den här kokboken använder man vitlök, chilifrukt, paprikapulver, spiskummin och malen koriander. När kryddorna fått fräsa i lite margarin så tillsätter man hela tomater på burk och grädde (jag använde oatly imat). Sedan får det puttra ihop cirka 10 minuter innan kycklingen läggs i. Därefter får det puttra ytterligare några minuter tills köttet är varmt.

Till tikka masalan serverade jag ris och naanbröd. Det här var väldigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar