Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 20 oktober 2013

Biff/kyckling Sichuan

Sichuan är namnet på en provins i Kina. Den kallades tidigare Szechuan och ligger i sydvästra Kina.
Maten från Sichuan är ofta het och kryddstarkt i motsatts till de andra provinserna som inte har så stark mat.
En del restauranger kallar mat från den här provinsen "Sze chun" avstavningen/stavningen kommer av de två olika tecknen på kinesiska som bildar provinsens namn.

Jag lagade två olika maträtter, en med utskuren biff och en med kycklingfilé. Kryddningen är den samma med hoisinsås, vitlök, sambal oelek, chiliolja och sesamolja.

Biff Sichuan
Jag hade grön och röd paprika samt strimlad morot och bambuskott till biffen.

Kyckling Sichuan
Till kycklingen hade jag röd paprika, vattenkastanjer och purjolök

Vi tyckte bäst om biffrätten. Familjen tyckte biffen var godast av alla maträtter den här veckan, jag håller dock fortfarande fast vid att det var fläskfiléstrimlorna. Men riktigt gott var det, det håller jag med om.

Jag har inte hittat receptet på internet men det finns liknande om man söker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar