Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 17 oktober 2013

Fläskfiléstrimlor (Yuxiang rousi)


Den här maten var jätterolig att laga. Gott blev det också. Faktiskt veckans hittills godaste maträtt.

Maträtten görs med fläskfilé och grönsaker som strimlas mycket fint. De viktigaste kryddorna i den här maträtten är nog ingefära, vitlök och hönsbuljong. Man ska även använda risvin eller sherry till den här maträtten, inget av det har jag hemma så jag använde risvinäger istället (fast i mindre mängd) och det gick bra. Istället för kinesisk svamp använde jag skogschampinjon och istället för chilibönpasta använde jag sambal oelek. Jag kunde inte hitta de produkterna ens på en asiatiskt affär. Men resultatet blev strålande så det gjorde nog ingenting.


Till fläskfiléwoken serverade jag äggnudlar. En jättegod kombination. Skönt också att bryta av allt ris tidigare i veckan.

Jag har inte hittat något liknande recept på internet så tyvärr kan jag inte lämna någon länk.
Om ni hemskt gärna vill ha receptet kan ni höra av er till mig så kan jag mejla det till er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar