Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 3 juni 2012

Dobos tårta


Jag lovade att återkomma ifall jag gjorde en Dobos tårta till min födelsedag. Och det gjorde jag.
Receptet lät väldigt krångligt och svårt men det var det inte. Det var en hel del pyssel och det tog tid men svårt var det inte. Väldigt snygg blev den också tycker jag.
Dock var mina gäster inte så imponerade, nästan alla frågade om jag hade gjort en pannkakstårta.
Tänk så många obildade människor det finns!


Dobos tårtan uppfanns av József C Dobos. En ungersk konditor som levde i slutet av 1800-talet. Tanken med tårtan var att den skulle hålla sig fräsch länge i en tid då inte kylskåp fanns. Karamellen på toppen gjorde så att kakan inte blev torr.
Tårtan görs genom att baka sex runda tunna sockerkaksbottnar. På fem av bottnarna brer man en chokladsmörkräm. På den sista bottnen häller man smält socker och delar den i 12-16 bitar innan den stelnat helt. Receptet på tårtbottnar och chokladkräm hittade jag på internet.

Betyg: Kakan är mycket god och mycket söt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar