Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 4 juni 2012

70-talsvecka


Den här veckan kör jag mat-temavecka 70-tal. Jag har letat och letat på internet för att få fram vad man åt på 70-talet. Jag kommer nämligen inte ihåg det. Var nog för liten. Det svåra har inte varit att hitta recept utan att veta om det verkligen var 70-tal. Det verkar som om 70-talsmat och 80-talsmat var ungefär samma rätter om man ska tro alla trådar på internet som jag hittat. Till slut frågade jag mamma och till sist valde jag ut några rätter som lät bra. Jag tror att mina barn kommer att gilla maten den här veckan, många av rätterna är sådana rätter som vi äter till vardags här hemma hos Nylunds.

Först ut blir chili con carne. Alla har sina egna recept och här ska jag dela med mig av mitt eget. Receptet kommer att ingå i min kokbok som snart kommer att ges ut.

Chili con carne

Ingredienser:

500 g köttfärs
1 gul lök
1 tsk chilipulver
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl vatten
2 msk tomatpuré
1 msk soja
1 burk vita bönor
Gör så här:

• Stek köttfärsen och löken.
• Häll på kryddorna och stek ytterligare någon minut.
• Häll på vatten, tomatpuré och soja.
• Koka i cirka 10 minuter.
• Tillsätt vita bönor och låt bli varmt.
• Servera med ris och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar