Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 9 juni 2012

Lördagsmat


Jag läste någonstans att hemmagjord pizza och varma mackor var populärt på 70-talet. Till lunch på lördagen åt vi därför varma mackor i ugn. Jag valde skinka och tomat på mina men på 70-talet hade man nog lagt på en ananasring istället för tomat. Varma mackor är ju en höjdare, passar i nästan alla lägen.

Någonstans läste jag att plankstek var inne att göra själv på 70-talet. Det nappade jag direkt på. Det var länge sedan vi gjorde egna plankstekar, kanske inte 20 år sedan men 10. Tur att vi hittade även plankorna i en låda i garaget. Det var jättegott, jag använde entrecotê som kött men gjorde en liten baconmiss, glömde att köpa och det skulle man ju ha runt haricotvertsen. Spritsa potatis var jag inge vidare på heller. Det får jag öva på till nästa gång.

Till efterrätt åt vi päronhalvor med after eight som fick smälta i ugnen och glass därtill.
Där har åsikterna på internet gått isär. Lika många påstår att det här är en 70-talsklassiker som andra påstår att det är en 80-talsklassiker. Jag valde att ha den som 70-talsklassiker. Jag har själv ingen aning om när det blev populärt, jag åt det nämligen första gången på 90-talet. Det här var andra gången som jag åt det och det var lika gott som första gången.
En lyckad matdag tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar