Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 5 juni 2012

Falukorv i ugn

Att tillaga falukorv i ugn var nytt på 70-talet. En av mina favoriträtter faktiskt så det äter vi med jämna mellanrum. Till falukorven ska man ha kokt potatis tycker jag. Det blir godast.


Så här gör jag min falukorv i ugn (även det receptet från min kommande kokbok):

Falukorv i ugn


Ingredienser:

1 falukorvsring
1 stor gul lök
500 g krossad tomat
Salt
Peppar
Riven ost

Gör så här:

• Sätt ugnen på 200 grader.
• Skär löken i klyftor
• Skär snitt i falukorven och stoppa i en lökklyfta i varje skåra.
• Häll krossad tomat över korven och runt korven.
• Krydda med salt och nymalen peppar.
• Strö den rivna osten över
• Ställ in korven i ugnen i 20-25 min. Den ska ha fin färg.
• Servera med kokt potatis och en sallad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar