Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 18 mars 2012

Coq au vin

Tupp i vin fick avsluta 60-talsveckan. Fast jag använde ju inte tupp utan kyckling. Tror jag, det kan ju ha varit en tuppkyckling. Efter att ha sett Sveriges Mästerkock när de fick lära sig dela en kyckling så har jag velat göra det själv någon gång och då blev det ju idag bra. Kände mig riktigt proffsig.

Jag använde sedan ett recept som jag hittade på internet och det gick bra att laga maten. Det blev gott också och det tyckte även barnen. Men de tyckte att det var jobbigt med hela kycklingbitar med ben i. Jag har ju skämt bort dem med kycklingfilé. Jag använde rött matlagningsvin í maten, det brukar jag köpa på Ica. Jag vet inte om jag kommer göra den här maträtten igen. I så fall provar jag nog något annat recept från internet. Det finns nämligen en uppsjö.



Enligt matkalendern från 60-talet som jag tittat i så skulle man servera efterrätt varje dag. Allt från frukt och ost eller fruktkompotter till mer söta desserter. Brylépudding fanns som förslag. Det brukade jag få när jag hälsade på min farmor. Farmor brukade alltid göra brylépudding på påse. Jag bestämde mig för att göra det från grunden.

Det var inte svårt men det tog ganska lång tid men resultatet blev jättebra. Det är bara jag i familjen som gillar brylépudding så valet kanske var lite egoistiskt men vad då, jag ska ju inte börja banta förrän på tisdag.

Så då var 60-talsveckan slut. Jag har tyckt det varit väldigt trevligt att laga all spännande, och för mig ny, mat. Lite mindre roligt med barnens reaktioner, men kommande vecka ska de bara få pasta och wok som de gillar. Kanske till och med tacos (min absoluta hatmat). Jag återkommer om en månad med ett nytt tema. Det blir tema från ett annat land, så mycket har jag bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar