Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 8 april 2012

Påsktraditioner



I vår familj har vi en lite annorlunda påsktradition. Vi äter nämligen kebab på påskafton! Det blir ingen påsk utan påsk-kebaben. Traditionen har två orsaker. Den ena att vi inte hade så mycket pengar när barnen var små eftersom jag valde att inte jobba för att vara hemma med dem, så köpa färdigmat var en lyx. En gång om året unnade vi oss dock att äta denna dyra mat.


Att det blev just på påsken har nog att göra med att varken min familj eller min makes familj har så starka påsktraditioner så vi blev inte ofta bjuda hem till föräldrar på påskmiddag och att vi med vår skrala ekonomi skulle bjuda hem släkten var inte att tänka på. Vi fick skapa oss en egen tradition helt enkelt.


En annan tradition som är lite nyare är att vi äter saffranspannkaka (bilden). Det råkade bli så att jag provlagade det ett år på påsken och sen tyckte jag att det var lagom att äta det en gång om året och så det har fortsatt. Dessutom är den ju påskigt gul och fin. Jag brukar även baka munkar på påsken. Det hade jag i och för sig kunnat äta lite oftare men att jag bara gör det en gång om året beror på att det är lite krångligt och tidskrävande.


I år hade vi dock en liten annorlunda påsk för vi hade besök av min mormor och morfar och även min mamma och moster. Det var väldigt trevligt. Mamma lagade lamm och jag lagade traditionella påskbakelser. Kanske blir det en ny tradition?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar