Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 15 april 2012

Sukiyaki

Ingefärspannkakor med chokladfyllning
Sukiyaki


Sukiyaki fick avsluta vår Japanska vecka. Det kallas även Japansk fondue. Jag hade letat fram två recept på internet men jag blev inte klok på någon av dem. Ingen förklarade speciellt utförligt vad man skulle göra med buljongen. Så jag gjorde som jag tyckte var bäst istället. Först stekte jag alla grönsakerna och sedan köttet. Risnudlarna kokade jag för sig. Grönsaker och kött lät jag sedan puttra några minuter i buljongen. Sist hällde jag ner risnudlarna och böngroddarna och lät det bli varmt.

Enligt båda receptet skulle man egentligen tillaga det vid bordet men jag har ingen bordsspis så jag ställde istället den färdiglagade rätten mitt på bordet så att alla nådde. Alla fick varsin skål med ett ägg i som man vispade upp. Ägget var till för att doppa varje bit mat man tog upp från grytan med pinnarna. Jag tyckte smaken gjorde varken till eller från men maken påstod att ägget gjorde att det blev godare. Hela familjen tyckte att maten var jättegod men dottern vägrade prova det uppvispade ägget.
Jag har letat runt en hel del på Japanska efterrätter men inte hittat så mycket. En av de få recept jag hittade var ingefärspannkakor med chockladfyllning. Chokladfyllningen gjordes med ägg, grädde, blockchoklad och ingefära. Det var mycket gott men väldigt mäktigt. Vi hade ananas till och det lättade upp det mäktiga lite.
Nu är den Japanska veckan slut och det känns lite tråkigt. Nästa månad lutar det åt att prova ungersk mat. Vi ses då!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar