Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 11 april 2012

Tisdagsmat och onsdagsmat

På tisdagen lagade jag ett recept som heter "Kycklingfilé i vitlök- och sojasås.
Det var enkelt att laga. Först gjorde man en marinad som man lade kycklingfiléerna i och sedan vände man dem i mjöl innan man stekte dem och sist kryddade man dem. Det luktade mycket gott hemma när jag lagade maten och det smakade jättegott.
Till maten skulle man göra en sallad med en dressing av sesamolja. Sesamolja brukar jag inte använda. Det har en stark men god smak som jag gillade mycket. Hela familjen var nöjd med maten och jag kan mycket väl tänka mig att laga det igen.


På onsdagen gjorde vi sushi. Det har jag gjort en gång tidigare för några år sedan. Det är lite pyssligt men det gick över förväntan bra och det smakade lika bra som när man köper färdig. Vi köpte till Japansk soja, wasabipasta och syltad ingefära så måltiden var komplett. Eftersom jag fortfarande inte vet om jag tål fisk eller inte så lät jag bli det helt. Rullarna är fyllda med gurka, avokado och morot. Men maken gjorde några bitar med lax till sig. Det var väldigt svårt att skära fisken i fina tunna skivor. Kanske borde man ha skivat dem medan fisken fortfarande var halvtinad. Sonen gillar inte sushi så han slapp äta men dottern åt med god aptit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar