Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 11 mars 2012

Kokbok

Jag har bestämt mig för att kombinera mina intressen och göra en kokbok. Jag lagar först maten till receptet jag vill ha med i kokboken, sen fotar jag maten och sist skriver jag ner receptet. Jag har hållt på i flera månader och just nu känns det som jag aldrig blir klar. Jag kommer hela tiden på fler recept jag vill ha med och nu sist kom jag på att jag ville skriva lite om varje maträtt jag har med, varför jag valt det receptet och lite bakgrund om det.

Idén till boken kom jag på när äldsta sonen flyttade hemifrån. Då blev han helt plötsligt intresserad av att få recept på vissa maträtter som han gillat då han växte upp. Eftersom jag har två barn till som någon gång kommer flytta hemifrån kände jag att det var en bra idé att göra en kokbok med deras barndoms recept. Samtidigt passar jag på att lägga till några recept som jag vill bevara inom släkten.

Boken kommer jag att ge ut på Vulkan förlag. Så om någon är intresserad så kan de köpa boken. Kanske finns det någon som kan bli inspirerad av min mat. Det vore roligt.

Jag lagar mycket mat hemma, jag lagar mat för tio personer varje kväll har jag räknat ut. Men vi är bara fyra i hushållet. Sonen äter för två, eller kanske tre, mycket äter han i alla fall. Sen har vi matlåda allihop för att hålla kostnaderna nere. Så storkok blir det allt som oftast. För att göra det roligare så har jag börjat med temaveckor. Jag har provat recept från olika länder men den här veckan som kommer ska vi ha 60-tals vecka.

Det har inte varit lätt att hitta recept som är speciellt för 60-talet. Jag hittade en matkalender från 1968 på en loppmarknad. Där har jag hittat lite inspriation. Jag kommer att blogga under veckan om hur det går. Mest spännande blir det väl att se hur de kräsna barnen mottar rätterna.

Min blogg kanske rentav blir en matblogg istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar