Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 15 februari 2015

Cajunkrydda

Den här veckan kommer jag att laga Cajun & Kreolmat.

Cajun & Kreolsk matlagning har sitt ursprung i Louisiana i USA. Den utvecklades av indiansk, spansk, fransk och afrikansk matlagning, utifrån de folkgrupper som kom att bo där. Generellt kan man säga att Cajunmat var för fattiga och Kreolsk mat för de rika. Under tiden har dessa olika matlagningssätt blivit mer och mer lika varandra.

När jag förberedde mig inför denna vecka blandade jag en egen cajunkrydda.

Recept på Cajunkrydda:
1 tsk salt
1 tsk vitlökspulver
2 tsk mald svartpeppar
1½ tsk mald spiskummin
1 tsk cayennepeppar
1½ tsk paprikapulver
1½ tsk grillkrydda

Jag förberedde mig även med att inköpa lite vanliga livsmedel för matlagningen.


Kombinationen av paprika, selleri och gul lök brukar kallas treenigheten och förekommer i de flesta cajunrecepten. Tabasco är en hörnsten i kokkonsten och används i de flesta recepten eller som tillbehör. Den består av rödpeppar, vinäger och salt. Den skapades redan 1868 och är idag världens mest kända pepparsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar