Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 21 februari 2015

Cajunköttfärslimpa med Maque Choux

Idag lagade jag cajunköttfärslimpa. Till den lagade jag maque choux. En traditionell maträtt i Louisiana som sägs härstamma från indianerna som bodde där.


Cajunköttfärslimpa:
1 finhackad gul lök
1 finhackad grön paprika
2 finhackade selleristjälkar
2 pressade vitlöksklyftor
4 msk klippt gräslök
1 kg nötfärs
2 msk tomatpuré
2 tsk melass (eller mörk sirap)
½-1 tsk tabasco
½ tsk worcestersås
1 tsk salt
2 ägg
1 dl ströbröd

  • Stek lök, paprika, selleri, vitlök och gräslök i olja på låg värme i cirka 5 min.
  • Blanda tomatpuré, melass, tabasco, worcestersås och salt med köttfärsen.
  • Tillsätt de stekta avsvalnade grönsakerna i färsen samt ägg och ströbröd. Blanda noga.
  • Smörj en långpanna och lägg i köttfärsen och forma till en limpa.
  • Baka i ugnen i 180 graders värme i cirka 1½ timme tills den är helt genomstekt.
Maque Choux:
2 tomater
½ hackad lök
1 hackad grön paprika
3 små burkar majskorn 
½ tsk salt
½ tsk tabasco
  • Skålla tomaterna. Dra bort skinnet och kärna ur dem. Hacka grovt.
  • Stek lök och paprika i lite margarin i cirka 5 minuter.
  • Blanda ner majskorn, tomat, salt och tabasco. Rör om noga.
  • Minska värmen och låt sjuda cirka 10 minuter. 
Jag serverade potatismos till denna maträtt. Det var väldigt spännande med grönsakerna i köttfärslimpan och kryddningen. Den blev väldigt god av det. Majsblandningen till var jättegod, den kommer jag säkert att tillaga igen för den skulle passa till många olika maträtter. Hela familjen åt med god aptit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar