Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 23 februari 2015

Jambalaya och Mississippi Mud Pie

Sista maträtten på Cajun- och Kreolveckan blev Jambalaya. Jambalayan lär vara den mest kända maträtten från Louisiana. Den lite lik den spanska paellan. Namnet lär komma från franskan och afrikanskan och betyda ungefär "skinka a la ris". Man kan ha olika sorters kött, korv och skaldjur i. Min jambalaya hade kyckling och chorizokorv.


Maträtten lagas tillsammans i en gryta. Köttet och korven ska vara tillagade innan de läggs i grytan. Först fräser man selleri, lök, röd och grön paprika samt vitlök. I mitt recept kryddade man med cajunkrydda (recept i mitt första inlägg på cajunveckan), i andra recept använder man tabasco. Jag använde även krossad tomat i maträtten vilket är den kreolska varianten. I ett cajunrecept skulle man istället ha en redning. Grönsaker, kött och ris kokas tillsammans med krossad tomat och buljong och/eller vitt vin tills riset är mjukt. Det här var nog veckans favorit för oss alla. Jättegott.


Till efterrätt försökte jag mig på att baka en Mississippi Mud Pie. Den blev fin men inte riktigt så god som jag hade hoppats.


Man bakar en pajdeg som man förgräddar i ugnen. När pajdegen har svalnat skopar man över glass. Jag prövade att göra Kreolsk glass (med crème fraiche i glassmeten) men den blev väldigt hård och isig eftersom jag inte har någon glassmaskin. På toppen lägger man ett lager av vispad äggvita och socker och sedan gräddar man pajen i ugnen i cirka 5 min i 230 graders värme. Familjen åt med god aptit men den hade säkert varit godare med glassmaskin och lite övning.

Nu är veckan slut. Det har varit en intressant vecka fast nu är barnen ganska trötta på selleri. Jag återkommer i mars igen med ett nytt land att laga mat ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar