Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 18 februari 2015

Korv- och grönsaksgryta

Idag lagade jag en gryta med grönsaker och korv i. Det blev veckans hittills godaste maträtt.


Korv- och grönsaksgryta
3 starka korvar
250 g strimlad bacon
1 stor hackad lök
2 hackade selleristjälkar
1 hackad grön paprika
1 hackad röd paprika
125 g okra
2-3 tsk cajunkrydda
1 burk krossade tomater
3 dl kycklingbuljong

  • Skär korven i tjocka skivor. Stek bacon och korv tills de fått färg. Ta upp ur pannan och lägg åt sidan.
  • Fräs lök, selleri, paprika och okra tills de är mjuka.
  • Tillsätt cajunkrydda och rör om. Låt puttra i ca 5 min.
  • Tillsätt tomat och buljong.
  • Lägg tillbaka korv och bacon och låt sjuda under lock i ca 30 min.
  • Servera med pasta eller ris.
I receptet hade de föreslagit boudinkorv men om man inte får tag i och den föreslog de en stark korv såsom chorizo eller kabanoss. Jag tog en ungersk korv som heter Sremsk. Den var väldigt stark så någon extra tabasco behövdes inte i grytan.

Ingen är speciellt förtjust i okra hemma hos mig. Gör vi om denna gryta någon gång så kommer vi att utesluta okran. Annars var det här toppengott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar