Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 21 februari 2015

Kreolsk gryta (mjölkfri)

Recept på kreolsk gryta finns det flera av på internet. De flesta är dessutom väldigt lika i ingredienser. Jag gjorde en egen mjölkfri variant.


Mjölkfri kreolsk gryta:
600 g fläskfilé
3 korvar, t ex kabanoss
1 stor röd paprika
1 liten burk syltlökar
1 liten burk cornichons
1 dl svarta oliver
5 dl oatly imat
salt och peppar

  • Skiva fläskfilen och korvarna. Stek i lite margarin.
  • Skiva paprikan och bryn i stekpannan.
  • Lägg över i gryta och tillsätt syltlök, cornichon och oatly. Smaka av med salt och peppar.
  • Låt puttra i cirka fem minuter. 
  • Servera med ris eller potatis.
Jag tyckte mycket om den här grytan. Den var mycket smakrik. Jag kom även på att det var en bra kylskåpsrensningsmaträtt. I alla fall jag har ofta syltlök, cornichons och oliver i min kyl som bara väntar på att vilja bli uppätna. Familjen tyckte också om maträtten.

Eftersom vi hade besök så bakade jag även en kokospaj.



Kokospaj
Deg:
4 dl vetemjöl
125 g margarin
2 msk riven kokos
3-4 msk kallt vatten
Fyllning:
5 uppvispade ägg
4 dl riven kokos
4 dl strösocker
125 g smält smör
1½ dl oatly imat
1 tsk vaniljsocker

  • Blanda ihop ingredienserna till pajdegen. Kavla ut degen och lägg i en pajform.
  • Klä kanterna med ugnsfolie och förgrädda cirka 30 minuter i 200 graders värme.
  • Vispa ägg, kokos, socker, smör, vaniljsocker och oatly.
  • Hälls smeten i det förgräddade pajskalet. Ställ in i ugnen och grädda i 45 minuter i 180 graders värme.
  • Stäng av ugnsvärmen och låt pajen stå kvar ytterligare 15 minuter. 
  • Serveras ljummen med vaniljglass.
Den här pajen blev en riktig succé. Med glassen till var den helt otroligt god. Det tyckte både vi och våra gäster. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar