Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 17 februari 2015

Köttbullar mardi gras

Idag lagade jag köttbullar med kreolsk sås. Den kreolska såsen återkommer flera gånger och kan användas till köttfärsrätter, korv, kyckling eller pasta.


Köttbullar:
800 g nötfärs
1 hackad gul lök
1 dl ströbröd
1 ägg
salt och peppar

Kreolsk sås:
1 hackad gul lök
2 hackade selleristjälkar
2 vitlöksklyftor
1 hackad grön paprika
1 hackad röd paprika
500 g krossade tomater
1 tsk melass (eller mörk sirap)
1 msk citronsaft
1 krm malda lagerblad
tabasco (1/2-1 tsk)

Blanda ihop ingredienserna till köttbullarna. Rulla köttbullar och lägg dem på en skärbräda.
Stek lök, selleri, vitlök och paprika tills de blivit mjuka.
Tillsätt tomat, melass, citronsaft, lagerblad och tabasco. Koka upp och låt sjuda i 15 min.
Stek köttbullarna under tiden så att de får färg på alla sidor.
Tag upp köttbullarna och lägg dem i såsen. Låt sjuda i ca 20 min.
Servera med kokt ris eller pasta.

Jag valde att servera köttbullarna med ris. Alla tyckte mycket om maträtten idag. Den kreolska såsen var jättegod till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar