Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 18 januari 2015

Marockanska pannkakor

Liksom de flesta länder i Afrika så är efterrätt inte så vanligt i Marocko. Men ibland äter de pannkakor till efterrätt och de provade jag att laga idag.


Receptet hittade jag på allrecipes.com

Ingredienser:
2,5 dl vatten
1/4 paket jäst
1 msk socker

2,5 dl mjölk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl mannagryn
2 ägg

1 dl honung
3 msk smör

  • Blanda fingervarmt vatten med socker och jäst. 
  • Tillsätt mjölk, salt, vetemjöl, mannagryn och bakpulver. Tillsätt sist äggen.
  • Låt jäsa i cirka 30 minuter.
  • Vispa smeten och stek dem sedan på låg värme på ena sidan tills de är helt torra på ovansidan.
  • Lägg upp dem på ett fat.
  • Värm honung och smör och servera till pannkakorna.


För ovanlighetens skull tyckte familjen bättre om det här än jag. Jag tyckte mer att det smakade som stekt gröt. Och de tog en väldig lång tid att steka. Men honungssmöret var riktigt gott till.

Nu är jag klar med min Marockanska vecka. Det har varit intressant som alltid. Jag och maken tyckte att lammgrytan var veckans bästa och ungdomarna tyckte ugnskycklingen var bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar