Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 9 januari 2015

Julens mat

Jag tycker att det är konstigt med julen, då är det fest men istället för att äta festmat så äter man korv och köttbullar. Vardagsmat enligt mig.
Det beror antagligen på att jag är allergisk mot fisk och skaldjur och inte kan äta lax, sill, ägghalvor med räkor och rom eller Janssons frestelse.
I år lyckades jag övertala familjen om att vi skulle äta kalkon på julafton.
Jag gjorde kalkonen traditionellt insmord med margarin, salt och peppar.
Till kalkonen serverade jag rostad potatis och grönsaker samt sås. Jättegott och jag var mycket nöjd.


På juldagen hade vi dock gäster och jag fick böja mig för traditionen.
Jag gjorde en "Jansson" utan fisk. Den var mycket god (även om några var tvungna att påtala att det inte var en riktig Jansson).

Maken har en kollega som är från Åland, denne kollega påstår att sillen är godare från Åland och maken beställde därför några burkar därifrån.
Enligt de som fick äta sillen så var det tydligen sant, att den var godare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar