Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 16 januari 2015

Marockanska köttbullar

Trots livliga protester fortsätter jag den marockanska matveckan. Idag vågade jag mig på marockanska köttbullar. Receptet hittade jag på BBC Good Food.


Gör så här:

  1. Blanda 500 g lammfärs (eller nöt) med en riven gul lök, en knippa hackad persilja, rivet skal från en citron, 1 tsk spiskummin, 1 tsk kanel och 1 krm cayennepeppar. Rulla smeten till valnötsstora köttbullar och lägg på en skärbräda.
  2. Hacka en gul lök, en chilifrukt, ca 2 cm ingefära samt en nypa saffran. Låt fräsa i lite olivolja i cirka 5 min. Tillsätt 1 buljongtärning, 2 msk tomatpuré, saften från en citron samt 5 dl vatten. Låt koka upp. När det kokar lägger man ner köttbullarna och låter det koka i 20 minuter.
  3. Om man vill kan man sedan blanda ner oliverna och hackad koriander och låta koka med en stund. Eller så kan man göra som jag gjorde och servera dem som tillbehör. Servera även med cous cous och ett gott bröd så man får upp all god sås. 
Sonen vägrade att ens smaka maten men vi andra fyra som åt tyckte att det var mycket gott. Bland det godaste den här veckan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar