Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 21 september 2013

Omelett & Franska pannbiffar



Dagens lunch blev omelett med champinjoner. Omelett kommer egentligen från Mellanöstern men den har fått sin genomslag genom det franska köket.

Jag skivade champinjoner och hackade vitlök som jag fräste i matolja. När champinjonerna fått fin färg tillsatte jag salt, peppar och hackad persilja. Därefter gjorde jag en omelett och fyllde den med champinjonerna. Tyvärr hann jag lägga upp omeletten på tallrikar innan jag kom på att jag skulle fota den, därav den mindre fina uppläggningen.


Vi var egentligen bortbjudna på middag den här lördagskvällen men pga sjukdom så blev det inställt så jag hade egentligen inte planerat någon middag. Men vi hade köttfärs hemma så jag tänkte att de äter säkert pannbiffar i Frankrike också. Jag sökte lite på lite olika franska bloggar och med hjälp av google översätt så lyckades jag få fram att de har hackad lök, örter, ströbröd och många ägg i sina pannbiffar. Jag använde en kryddblandning som heter just franska örter till mina pannbiffar, den hade jag även på de ugnsbakade potatisarna. Till det värmde vi på gårdagens ratatouille också.

Pannbiffarna blev jättegoda och dög bra som fransk mat även om pannbiffar inte har sitt ursprung från Frankrike.


Dagens film heter "Kvinnorna på sjätte våningen" och handlar om en medelålders aktiemäklare. När de måste byta hembiträde så väljer de en spansk ung kvinna. Alla tjänstekvinnor bor i samma hus som de arbetar i, längst upp på sjätte våningen. När mannen för första gången besöker kvinnorna på sjätte våningen och ser hur de har det där blir han engagerad i dem. Han blir även förtjust i sin spanska hembiträde så filmen innehåller även romantik. Den här filmen har beskyllts för att vara stereotyp och glättig men om man kan lyckas se bortom det och ta filmen för vad den är så är den en riktigt feelgood film som man blir glad av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar