Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 22 september 2013

Boeuf Bourguignon

Som avslutning på den franska veckan så gjorde jag en ordentlig fransk söndagsmiddag.

 Till varmrätt lagade jag boeuf Bourguignon. Det finns en uppsjö av recept på den maträtten och jag har tidigare testat ett par olika. Idag testade jag Per Morbergs och blev riktigt nöjd med resultatet.

Till maten serverade vi ett rött vin. Vin är ju ändå en central produkt i Frankrike. Eftersom vi inte dricker alkohol i vår familj så jag köpte ett avalokoholiserat vin tillverkat i Frankrike och som heter Arc-en-ciel (regnbåge). Nu för tiden finns det ett stort utbud av alkoholfritt vin på systembolaget.


Efter maten är det vanligt att man bjuder på bröd och ost i Frankrike. Jag köpte ett bröd på Gateau. Till brödet serverade jag brieost, Roquefort samt bredbar Chévre.

Sedan var det dags för efterrätterna.
Jag hade lite svårt att bestämma mig för vad jag skulle göra för efterrätt så jag gjorde tre olika.
En chokladmousse gjord på mörk blockchoklad, socker och äggvitor.
En creme brulée gjord på oatly imat. Riktigt okej faktiskt även om den inte riktigt stannade utan var lite lös i mitten. Men den var god. Till den serverade jag värmda hallon.
Sist gjorde jag petit choux som jag fyllde med vaniljglass och garnerade med chokladsås. De kallas även profiteroles och var förvånansvärt lätta att baka.
Det var ingen som klagade på efterrätterna idag, förutom magarna då, som var lite för mätta.

Veckans avslutande film blir "snön på Kilimanjaro". När jag såg den här filmen första gången var jag lycklig i flera dagar. Det bästa med fransk film är att de är så bra på att gestalta personer några dagar i deras enkla liv och lyckas få det intressant.
Den här filmen handlar om en man som blir arbetslös då flera måste sägas upp på fabriken. Han och hans fru ordnar en fest och bjuder in alla de känner. Vännerna samlar ihop pengar till dem så att de ska kunna åka på en resa till Kilimanjaro. Efter festen blir de dock brutalt rånade i sitt hem på pengarna så de kan inte åka på någon resa. De förstår att det måste vara någon på festen som rånat dem, ingen annan vet att de har pengarna hemma. Vad gör man när man misstänker sina vänner, och vad gör man när man får reda på vem som rånat dem? En fantastisk film om en livskris men även om kärlek och omtanke om sina medmänniskor.
Den här filmen ligger också på min lista över bästa filmer som jag sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar