Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 16 september 2013

Fransk löksoppa

Nu börjar jag den franska veckan och jag hoppas att jag ska kunna bjuda er på några goda maträtter.
Jag kommer förutom recept och foton på mat bjuda er på en fransk film varje dag. Jag älskar fransk film och tänker dela med mig av de 7, enligt mig, bästa franska filmerna.


Jag tittade på flera olika recept av löksoppa, sen gjorde jag en mix av de olika till min egen.
Jag tog tre gula lökar och tre klyftor vitlök som jag skivade fint. Löken fräste jag sedan några minuter i rapsolja. Därefter tillsatte jag cirka 1½ dl vitt matlagningsvin och lät det puttra in. Jag tillsatte 1 liter vatten och 3 msk oxfond. När det kokat upp lät jag det koka i 15 minuter. Sist smakade jag av med salt, peppar och färsk timjan.

Till soppan serverade jag baguette som jag köpt på Gateau. Den skivade jag och grillade med margarin och ost i ugnen ett par minuter. Det blev en jättegod middag, passade jättebra eftersom det var lite kallt och ruggigt ute. Soppskålarna är självklart från Frankrike, de också.


Filmen heter "Nathalie" och spelas av den underbara Amelie Tautou. Den går under genren "komedi" men skulle lika gärna kunna gå under "drama". Det handlar om Nathalie som förlorat sin make i en olycka och hur hon försöker komma tillbaka till livet och hur hon otippat blir förälskad i den svenska nörden. Men den handlar lika mycket om att hitta sig själv och göra upp med sitt förflutna. Fransmän är duktiga på att gestalta "vanliga" människor och det gör de även bra i denna film. Den var mycket bättre än vad jag trodde när jag först läste om filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar