Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 19 september 2013

Crêpes


Till min förfäran upptäckte jag idag att i Frankrike är crêpes endast till efterrätt. De mer matiga pannkakorna görs av bovetemjöl och kallas galettes. Och de gjorde jag ju i tisdags. Crêpes som jag vuxit upp med som har svampstuvning inuti är antagligen inte genuint franskt. Men nu hade jag ju bestämt mig så det blev svampstuvning i alla fall.

Skillnaden mellan svenska pannkakor och crêpes är att i crêpes har man fler ägg i smeten samt att man steker dem utan att ha matfett i stekpannan.

Jag gjorde mjölkfria crêpes (cirka 10 st):
4 ägg
2½ dl oatly imat
2½ dl vatten
½ tsk salt
3 dl vetemjöl
2 msk mjölkfritt smör

Svampstuvning:
10 champinjoner
1 gul lök
2 dl oatly imat
1 dl vatten
2 msk ideal mjöl
Salt och peppar

Gör smeten till crêpes. Låt svälla medan du gör stuvningen.
Hacka löken och stek i matfett. Skiva champinjonerna och låt fräsa med i löken.
Krydda med salt och peppar. Strö över mjölet och tillsätt vätskan.
Låt puttra till en tjock stuvning.
Grädda crêpes och lägg en slev stuvning på varje crêpes. Vik ihop och lägg i en ugnsfast form.
Strö över ost och gratinera några minuter i 225° ugnsvärme.


Till efterrätt gjorde jag crêpes med nutella i. Bred nutella på halva crêpesen, vik till en halvmåne, vik sedan in kanterna över varandra till en trekant. Servera med bananskivor.


Filmen jag tipsar om idag är en riktig mysfilm. I rollen som den svagtänkte, lite klumpige mannen ser vi Gerard Depardieu. En av hans bättre roller skulle jag vilja påstå. Gerards rollfigur kan inte läsa så bra men en dag i parken träffar han en äldre lärd kvinna som börjar läsa böcker för honom. De blir vänner och de ser båda fram emot sina träffar i parken. De är ett omaka par som utvecklar en stark relation till varandra. Som vanligt är fransmännen duktiga på att beskriva "vanliga" människor och få det blir mycket intressant. Jag kan verkligen rekommendera denna film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar