Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 21 september 2013

Croissants & Pain au chocolat

Jag vågade mig på att baka croissants och när jag ändå höll på så var det inte så svårt att göra några pain au chocolat.

Receptet hittade jag på recept.nu

Det tar lång tid att laga croissants, de ska jäsa i flera omgångar och det är många steg att göra.
Eftersom jag inte har bakat dessa tidigare så tittade jag på några filmer på youtube så att jag fick se tekniken. Jag fastnade för en blogg från USA där en kvinna förutom bloggen lägger ut filmer om vad hon lagar på youtube. Bloggen heter eatnowcrylater Besök den gärna, den har mycket att bjuda på.

Jag följde receptet jag hittade på recept.nu till punkt pricka förutom att jag använde helt mjölkfria produkter i mitt bak. Nedan visar jag några foton från min bak.

Kavla ut degen till en rektangel. Banka ut margarinet med hjälp av smörgåspapper så att det täcker halva degen.

Vik över degen och tryck ihop kanterna.

Vik ihop degen och plasta in den och låt sedan vila i kylskåp i två timmar.
Detta upprepas två gånger.Andra gången kavlar man ut degen innan man viker den igen.

Sist kavlar man ut degen till önskad storlek och skär trekanter för croissants och 
rektanglar för pain au chocolat. Croissants rullas ihop och på pain au chocolat lägger man två bitar mörk choklad innan man rullar ihop dem.

 Bullarna ska sedan jäsa i en avstängd ugn med en kastrull kokhet vatten i botten.
De jäser upp riktigt stora. Innan de gräddas penslas de med ägg.

Mina croissanter blev inte så stora. Jag tror det beror på att jag inte gjorde tillräckligt långa trekanter av degen. Men de var luftiga, frasiga utanpå och lite sega inuti som de ska vara.

Pain au chocolat var också goda och luftiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar