Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 16 september 2012

Schweinebraten & spätzle

Idag gick ingenting som jag hade planerat. Vi fick mat men vägen dit var inte spikrak.

Schweinebraten är skinkstek. Den skulle jag tillaga i ungen med grönsaker runt omkring. Eftersom jag aldrig gjort spätzle tidigare och inte visste om det skulle bli gott så hade jag även potatis runt steken. Så att alla skulle bli mätta ordentligt. När jag skulle ta fram skinksteken ur kylen fanns den inte där. En vänlig person hade lagt in den i frysen (!) Så jag fick ta av mig förklädet och hoppa in i bilen och åka till närmaste affären för att köpa en ny. De hade ingen skinkstek, ingen picnicbog heller eller något liknande. Skulle jag testa i en annan affär eller köpa något annat? Jag valde att köpa en kalvstek istället och åkte hem och lagade till den.

Sen skulle jag göra spätzlen. Egentligen skulle man ha ett speciellt verktyg för att göra dem men det hade jag inte. Jag vet hur de ser ut för min kusin som bor i Berlin har en. Det är som ett rivjärn som man lägger på kastrullen och drar spätzledegen över rakt ner i det kokande vattnet. Det fanns lite tips om hur man kunde göra om man inte hade ett sånt verktyg men inget fungerade. Det slutade med att jag skar små bitar av degen och stoppade i det kokande vattnet. De blev inte snygga och de blev mycket större än det var tänkt.

Så här blev i alla fall slutresultatet:


Så Schweinebraten blev kalbfleischbraten och spätzlen blev, jag vet inte riktigt vad.

Men det blev gott fast det var nog bara jag som gillade spätzlen (tur jag tog potatis ändå).

Till efterrätt skulle jag göra apfelstrudel. Jag hittade ett recept på en svensk sida och jag följde det till punkt och pricka. Redan när jag gjorde degen misstänkte jag att det inte skulle bli som de jag hade smakat tidigare. Apfelstrudel ska vara lite som wienerbröd i degen men den degen jag gjorde var stabbig. Slutresultatet blev också en hård och stabbig historia. Det gick faktiskt inte att äta, men fyllningen var god. Min make är så snäll så han åt upp hela sin bit. Vi andra i familjen + gästerna lät blir och åt glass istället.

Fin blev den i alla fall:


Så nu var den tyska veckan över. Synd med ett tråkigt slut. I övrigt har veckan varit bra. Fast jag tycker nog att tyskar har en överdriven fascination för lök och fläskkött. Ska bli gott med lite ris och pasta i veckan som kommer.

Snart åker maken och jag till USA. Då får mormor sköta matlagningen till barnen. Hon lär skämma bort dem. Jag ska försöka göra en kulinarisk berättelse när jag kommer tillbaka, även om USA inte är direkt kända för att laga bra mat så kommer vi ju att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar