Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 10 september 2012

Bratwurst & kartoffelsause

Idag kör jag igång med den tyska veckan. Det ska bli jätteroligt och jag är så taggad. De flesta mat-temaveckor jag har haft har varit från länder jag aldrig besökt men Tyskland har jag varit i flera gånger både som ung och gammal och jag har även varit au pair i Tyskland. Jag tycker mig ha lite mer hum om vad som faktiskt är tysk mat och inte. Jag vet att de flesta familjer i Tyskland äter ungefär samma mat som vi - tacos, spaghetti, kyckling osv. Men jag vet också att när man frågar en tysk vad som är tysk mat får man tips om klassiska tyska maträtter med gamla anor. Jag kommer att laga de gamla hederliga tyska maträtterna.

Alla recept den här veckan har jag tagit från hemsidan Chefkoch.de om jag inte säger något annat. Och jag tänkte faktiskt börja med ett recept som inte är från den hemsidan utan på kartoffelsause som har varit en favoriträtt hemma i mitt barndomshem som vi lärt av en tyska. Det är ganska likt stuvad potatis men ändå inte. Det är mycket godare. Prova gärna. Det är mycket gott att äta till bratwurst fast egentligen ska det vara kokt fläskkött till.



Ingredienser:

Potatis
Salt
Peppar
3 klyftor vitlök
1 msk kumminfrön
Saltgurka eller cornichons
Redning:
4 msk margarin
4 msk vetemjöl
1 dl mjölk

Gör så här:

• Skala och tärna potatisen.
• Tillsätt salt, peppar, vitlök och kummin.
• Häll på vatten så att det precis täcker potatisen.
• Koka tills potatisen är mjuk.
• Gör en tjock redning.
• Häll redningen i den kokta potatisen med vattnet kvar. Om det är mycket vatten kvar kan man hälla bort lite innan man häller i redningen.
• Hacka saltgurka/cornichons och blanda med potatisen. Låt bli varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar