Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 11 september 2012

Königsberger klopse


Idag åt vi Königsberger klopse. Det är ungefär som frikadeller med sås som görs på samma sätt som till dillkött, fast man har persilja i istället för dill.

Man skulle ha blandfärs till köttbullarna och de kryddades med salt, peppar och lök. Frikadellerna kokades i buljong kryddad med hackad lök samt korn av svartpeppar och kryddpeppar samt lagerblad i cirka 10 min. Därefter skulle man dra bort kastrullen från plattan och låta de stå kvar i buljongen cirka 10 min till.
Såsen gjorde man på silad buljong och tillsättning av grädde och äggula. Såsen smakades sedan av med citron och socker. Sist hackade man persilja till såsen. Det stod något om ytterligare en krydda men som jag inte kunde på tyska. Inte ens google översätt kunde. Jag fick helt enkelt vara utan den kryddan. Hoppas att den inte var jätteviktig för smaken.

Jag tyckte att maträtten var jättegod och  åt som om jag inte sett mat men barnen var inte alls förtjusta. Maken som var i England missade denna delikatess. Fast han får en ny chans i morgon i matlådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar