Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 14 september 2012

Zwiebelrostbraten & bratkartoffeln


Vilken fredagsmiddag vi fick. Rena lyxmaten. Den här maten var ganska enkel att laga.

Först stekte jag tunt skivad lök, 3 st stora, tills de fick fin färg. Sen stekte jag entrecote i cirka 2 min på varje sida. Därefter sänkte jag värmen och lät puttra  några minuter i skyn. Köttet kryddade jag innan jag stekte det. När köttet var klart lade jag in det i ugnsfolie för att hålla det varm. Löken skulle sedan läggas över i köttets steksky samt kryddas. I receptet skulle man reda av det hela med lite mjöl men jag använde maizenaredning istället. Jag tyckte att det blev finare.

Bratkartoffeln gör man genom att steka lök och kokt potatis samt krydda med salt, peppar och hackad persilja. Enkelt och gott. Hela maträtten föll hela familjen i smaken.

Som ett litet plus i kanten så fick vi senare på kvällen besök av ett österrikiskt par, några vänner till min far. Så då fick jag prata lite tyska också. Men tyvärr pratade vi mest engelska så att alla i sällskapet skulle förstå vad vi sa.

Paret kommer från staden Graz i Österrike, samma stad som Arnold Schwarzenegger kommer ifrån. De berättade att Arnold ofta kommer tillbaka till Graz för att hälsa på och då brukar han alltid gå på torget och äta en Frankfurter wurst såsom han gjorde då han gick i skolan. Senast var för bara någon vecka sedan. Jag måste ju nästan gå och köpa en frankfurter wurst nu för att testa om det är gott. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar